SUBAY, ASTSUBAY, UZMAN ERBAŞ ile SÖZLEŞMELİ ERBAŞ ve ER
ADAYLARININ SAĞLIK RAPORU NEDENİYLE ELENMESİ
UZMAN
ERBAŞLIĞA GİRİŞ ŞARTI OLARAK SAĞLIK RAPORU
Uzman Erbaş olmak için aranan nitelikler, 3269 sayılı Uzman Erbaş Kanunun
4. maddesinin Yönetmeliğe atıf yapması suretiyle belirlenmiştir. Uzman
Erbaş Yönetmeliği 6. Madde ile uzman erbaşlığa kabul bakımından bir dizi şart
öngörmüş olup bu şartlardan biri de ''Sağlık
durumunun uzman erbaşlığa elverişli olduğunu, askerî hastanelerden alacağı
raporla kanıtlamış olmak''tır. Yine Uzman Erbaş Yönetmeliğinin devam eden
maddelerinde "Sınavda başarılı
olanlar ilgili komutanlıklar tarafından sağlık raporu için tam teşekküllü
askeri hastaneye sevk edilir" hükmüne yer verilmiştir.
Türk Silahlı
Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı Sağlık
Yeteneği Yönetmeliği, Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı ve
Sahil Güvenlik Komutanlığı mensubu olan personel, öğrenciler ve bunların
adayları üzerinde uygulama alanı bulmaktadır. Dolayısıyla TSK personeli, öğrenci
ve adayları işbu hükümlerle bağlıdırlar. Bu noktada bir parantez açmakta ve
benzer şekilde yürürlüğe konulan Türk Silahlı Kuvvetleri Sağlık Yeteneği
Yönetmeliği’nin yürürlükten kaldırıldığını belirtmekte fayda bulunmaktadır. Bu
suretle makalemiz boyunca ''Yönetmelik'' ile kastedilen mevzuat Türk Silahlı Kuvvetleri Sağlık
Yeteneği Yönetmeliği değil Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı
ve Sahil Güvenlik Komutanlığı Sağlık Yeteneği Yönetmeliği olacaktır.
Yönetmeliğin
Uzman Erbaş, Sözleşmeli Erbaş ve Er alım muayenelerine ilişkin kısımları
incelendiğinde işbu personel hakkında yapılacak muayenelerin Türk Silahlı
Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı Sağlık
Kurulu Raporu vermeye yetkili sağlık kuruluşlarında yapılabileceğinin hüküm
altına alındığı görülecektir.
Adaylar ilk olarak ön
muayeneye tabi tutulmakta olup ancak bu muayeneyi geçenlerin kurul muayenesi
için hastaneye sevki yapılmaktadır. Yetkili sağlık kuruluşlarınca
gerçekleştirilecek olan tetkiklerin akabinde adayların kronikleşebilecek ya da
zamanla artabilecek nitelikte bir hastalık ve diskromatopsi bulunmaması,
görmeleri her iki gözde ayrı ayrı tashihli veya tashihsiz tam olması ve bunların ruh sağlığı ve hastalıkları açısından tam sağlam olması aranacaktır. Bu
şartlara ilave olarak tanzim edilecek raporlarda sağlam olanlar ile tespit edilen
hastalığı Personel Adaylarının Hastalıklara Göre Değerlendirme Çizelgesinin ''Uzman Erbaş ve Sözleşmeli Erbaş/Er Adayları Değerlendirme Sütun''undaki
karşılığı (+) artı işareti olanlar ile tashihle her bir gözde görmeleri tam
olmak şartıyla, her bir gözde 1.00 (bir dâhil) diyoptriye kadar olan miyopi,
hipermetropi ile 1.00 (bir dâhil) diyoptriyi geçmeyen astigmatizması olan
adaylar hakkında “Uzman Erbaş veya Sözleşmeli Erbaş/Er Olur” kararı verilir.
Örnek 1)
-1.00 (-1.00x90) olabilir.
Örnek 2)
+1.00(-1.25x180) olamaz.
Örnek 3)
-1.25x90 olamaz. (Mikst astigmatlarda mutlak değer göz önünde bulundurulur.)
Söz konusu
Çizelgenin ''Uzman Erbaş ve Sözleşmeli Erbaş/Er Adayları Değerlendirme
Sütun''undaki karşılığı (A) diliminde (-) eksi işareti olanlar ile Hastalıklar
Listesinin (B) ve (D) dilimlerinde olanlar hakkında ise “Uzman Erbaş veya
Sözleşmeli Erbaş/Er Olamaz” kararı verilir. Bu değerlendirmelerin ise EK-C’de
yer alan hastalıklar listesine (Göz Hastalıkları, Sinir Hastalıkları, Ruh
Sağlığı ve Hastalıkları, Kulak Burun Boğaz Hastalıkları, Plastik ve Rekonstrüktif Cerrahi, Ağız, Çene,
Yüz, Boyun ve Diş Hastalıkları, Deri ve Zührevi Hastalıklar, İç Hastalıkları,
Sindirim Sistemi Hastalıkları, Göğüs Hastalıkları, Göğüs Cerrahisi, Enfeksiyon
Hastalıkları, Ürogenital Organ Hastalıkları, Kadın Hastalıkları, Kas ve İskelet
Sistemi Hastalıkları, Cerrahi Hastalıklarına) göre yapılmaktadır.
Yine bunlara
ek olarak; Uzman Erbaş, Sözleşmeli Erbaş ve Er alımlarında boy ve ağırlık
sınırları ile ilgili değerlendirmeler yönetmeliğin son kısmında bulunan ve ek-A’da
yer alan tabloya göre yapılır. Alımı yapacak komutanlıklar, ek-A’da yer alan
tabloda belirtilen alt sınırların daha aşağısında veya üst sınırların daha
yukarısında olmamak kaydıyla, adaylarda arayacakları boy ve ağırlık alt ve üst
sınırlarını kendileri tespit edebilir (Sözleşmeli erbaş ve er adaylarında
ağırlık üst sınırı ek-A’da yer alan tablodaki üst sınırdan 10 kg fazla
olabilir.). Üstelik adaylara akciğer, kanda üre ve kreatinin gibi kimi
laboratuvar tetkikleri ve radyolojik tetkikler yapılacaktır. Bütün bu test ve
tetkiklerin sonrasında adaylar hakkında ''Uzman Erbaş veya Sözleşmeli Erbaş/Er
Olur'' ya da ''Uzman Erbaş veya Sözleşmeli Erbaş/Er Olamaz'' kararı tanzim
edilecektir. Netice olarak adayların bu süreç sonundan ''Uzman Erbaş veya
Sözleşmeli Erbaş/Er Olur'' kararlı kurul raporu alması ile sağlık raporu şartı sağlanmış olacaktır.
DIŞ KAYNAKTAN ALINAN SUBAY VE
ASTSUBAYLARIN SAĞLIK RAPORU
Türk Silahlı
Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı Sağlık
Yeteneği Yönetmeliği dış kaynaktan alınacak subay ve astsubaylar bakımından da
ayrıntılı düzenlemeler öngörmüştür. Buna göre adaylarda; diskromatopsi
bulunmamalı, görmeleri her iki gözde ayrı ayrı tashihli veya tashihsiz tam
olmalı, hava yolu hastalıklarını içeren Hastalıklar Listesinin 47 nci madde (A)
dilimi kapsamında hastalığı bulunmamalıdır. Ayrıca adaylar ruh sağlığı ve
hastalıkları açısından tam sağlam olmalıdırlar. Yine bunlara ek olarak
Personel Adaylarının Hastalıklara Göre Değerlendirme Çizelgesinin ''(1) Numaralı
Subay ve Astsubay Adayları Değerlendirme Sütun''undaki karşılığı (+) artı
işareti olanlar ile düzeltmeyle her iki gözde görmeler ayrı ayrı tam olmak
şartıyla her bir gözde 1.00 (bir dâhil) diyoptriye kadar olan miyopi,
hipermetropi ile 1.00 (bir dâhil) diyoptriyi geçmeyen astigmatizması olan
adaylar hakkında ''Muvazzaf/Sözleşmeli Subay veya Astsubay Olur'' kararı verilir.
Söz konusu Çizelgenin ''(2) Numaralı Subay ve Astsubay Adayları Değerlendirme
Sütun''undaki karşılığı (+) artı olanlar hakkında ''Muvazzaf/Sözleşmeli Subay
veya Astsubay Olur'' kararı verilir. Subay ve astsubay adaylarından söz konusu
Çizelgenin ilgili sütunundaki karşılığı (A) diliminde (-) eksi işareti olanlar
ile Hastalıklar Listesinin (B) ve (D) dilimlerinde olanlar hakkında ise ''Muvazzaf/Sözleşmeli Subay veya Astsubay Olamaz'' kararı verilir.
Dış
kaynaktan sözleşmeli veya muvazzaf subay ve astsubay alımlarında boy ve ağırlık
sınırları ile ilgili değerlendirmeler de yine ek-A’da yer alan tabloya göre
yapılır. Alımı yapacak komutanlıklar ek-A’da yer alan tabloda belirtilen alt
sınırın daha aşağısında veya üst sınırın daha yukarısında olmamak kaydıyla,
adaylarda arayacakları boy ve ağırlık alt ve üst sınırlarını tespit edebilir.
Tespit edilen sınırlar broşürlerde yayımlanır. Adaylar hakkında sağlık kurulu
muayeneleri sonucunda ''Muvazzaf/Sözleşmeli Subay veya Astsubay Olur'' kararı
verilmesi halinde bu şart yerine getirilmiş olacaktır.
ADAY HAKKINDA OLUMSUZ SAĞLIK RAPORU
TANZİM EDİLMESİ HALİNDE RAPORA İTİRAZ VE RAPORUN KESİNLEŞME SÜRECİ
Kritik önem taşıyan muayene ve tetkikler yapılırken zaman zaman değerlendirme hataları
gerçekleşebilmekte ve bunun neticesinde adaylar bakımından haksız şekilde
olumsuz rapor tanzim edilebilmektedir. Tanzim edilen ve aşağıda bahsedilen süreç
sonunda kesinleşen olumsuz rapor nedeniyle subay, astsubay, uzman erbaş, sözleşmeli erbaş ve er adayları mağduriyet yaşayabilmektedir.
Türk Silahlı
Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı sağlık
kurulu raporu vermeye yetkili sağlık kuruluşlarınca verilen raporlara tebliğ
tarihinden itibaren otuz gün içinde, bu kuruluşlarca temin sürecinde bulunan
adaylara ilişkin verilen raporlara ise tebliğ tarihinden itibaren üç işgünü
içinde itiraz imkanı sağlanmıştır.
Muayenesi
neticesinde verilen sağlık kurulu kararına itiraz halinde kontrol
muayenesi için itiraz edilen raporu tanzim eden sağlık kuruluşunun bulunduğu
yerdeki il sağlık müdürlüğünce belirlenecek en yakın başka bir sağlık kuruluna
sevk işlemi yapılır. İlk sağlık kurulu raporundaki karar ile kontrol muayenesi kararı arasında
uyumsuzluk bulunmaması halinde olumsuz karar kesinlik kazanır.
Uyumsuzluk
halinde ise kişi ilk raporu tanzim eden sağlık kuruluşunun bulunduğu yerdeki il
Sağlık müdürlüğünce belirlenecek en yakın başka bir sağlık kuruluna sevk edilir
ve bu muayene sonucuna göre hakkında işlem tesis edilir. Bahsi edilen işbu sağlık
kurulu raporları raporu düzenleyen
hastanelerin baştabiplikleri tarafından onaylanır. Baştabipliklerce
onaylanan raporlar ise istisnai haller hariç olmak üzere kesinlik kazanırlar.
Uygulamada, düzenlenen
son raporda yani hakem hastane raporunda, olumsuz kanaat kararı verilmesi halinde
ortaya çıkan çelişkinin giderilmesi ancak işlemin dava edilmesi ve mahkemenin
ara karar ile davacı hakkında başka bir hastaneden sağlık raporu alınmasını istemesi ile mümkün olmaktadır. Böylece süresi içerisinde iptal
davası açılması durumunda kişi idare mahkemesi tarafından hakem hastaneye sevk
edilmekte ve hakem hastaneden olumlu rapor alınması durumunda dava ve talepleri kabul
edilebilmektedir.
ADAYLIK
İŞLEMLERİNİN SONLANDIRILMASINA İLİŞKİN İDARİ İŞLEMİN İPTALİ DAVASINDA ZAMANAŞIMI
SÜRESİ NE KADARDIR?
Aday hakkında olumsuz sağlık raporu tanzim edilmesi işlemi bir idari işlem niteliği taşımakta olup söz konusu işleme karşı süresi içerisinde idari yargıda iptal davası açılması gerekmektedir. Dava açma süresi işlemin tebliğinden itibaren 60 gündür. Buradaki 60 günlük süreye tatil süreleri de dahildir. Yani 60 gün, iş günü değildir. 60 günün sonu eğer tatil gününe denk geliyorsa tatilin bittiği ilk gün sonu, başvuru süresinin sonu olacaktır. Bu sürenin geçirilmesinden sonra iptal davası açılması halinde zamanaşımı sorunu ile karşılaşılabilecektir. Bu uyuşmazlık bakımından Görevli Mahkeme ise İdare Mahkemesidir.
SAĞLIK RAPORUNDAN ELENMEYE İLİŞKİN ÖRNEK MAHKEME KARARI
Ankara 11. İdare Mahkemesinin 2021/2024
E.,2022/1240 K. numaralı ilamında makalemizdeki hususlara ilişkin önemli açıklamalara
yer verilmiştir.
Somut olayda davacı; 2021 yılı Sözleşmeli
Uzman Erbaş temini sınavlarına girerek başarılı olmasının akabinde Uzman Erbaş
Yönetmeliği'nin 2. Bölüm 6. maddesinin ç fıkrasında belirtilen "sağlık
durumunun uzman erbaşlığa elverişli olduğunu, alacağı raporla kanıtlamış
olmak" şartını sağlamadığından bahisle işlemlerinin sonlandırılarak mesleğe
kabul edilmemesine ilişkin işlem ile tarafına verilen raporların çelişkili ve haksız
olduğunu ileri sürülerek idari işlemin iptali ile yoksun kaldığı özlük ve
parasal haklarının hak ediş tarihinden itibaren yasal faizi ile birlikte
ödenmesine karar verilmesi talep etmiştir.
Davalı taraf ise; davacının sağlık
raporu aldırılması aşamasına geçilip de sevk edildiği Kayseri Şehir Hastanesince
kendisine "Uzman Erbaş Olamaz" kararlı sağlık kurulu raporu verildiği,
bu rapora itirazı üzerine sevk edildiği Yozgat Devlet Hastanesinde yapılan
muayenesi sonucu hakkında "Uzman Erbaş Olur" kararlı sağlık kurulu
raporu düzenlendiği, bunun üzerine Sivas Numune Hastanesine hakem hastane
olarak sevk edildiği ve Hakem Hastane tarafından "Uzman Erbaş Olamaz"
kararlı sağlık kurulu raporu verildiğinden ve mevzuatta "Sağlık durumunun
uzman erbaşlığa elverişli olduğunu alacağı raporla kanıtlamış olmak" hükmü
bulunması nedeniyle sözleşmeli uzman erbaş adaylığı işlemlerinin sonlandırıldığı
belirtilerek davanın reddi gerektiği savunmasında bulunmuştur.
Yerel mahkeme dosya üzerinde yaptığı
incelemelerin akabinde kurduğu ara kararı ile davacının uzman erbaş olup olamayacağının
belirlenmesi amacıyla hakem hastane olarak belirlenen Ankara Şehir Hastanesi'ne
gönderilmesine karar vermiştir. Ankara Şehir Hastanesi Sağlık Kurulu Raporunda ''Uzman
Erbaş Olur'' seklinde kanaat bildirildiği görülmüştür. Bunun üzerine mahkeme
dosyadaki bilgi ve belgelerle yukarıda belirtilen hakem hastanece verilen sağlık
kurulu raporunun birlikte değerlendirilmesinden, davacının sağlık Sartları
nedeniyle ilişiğinin kesilmesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığını
tespit ederek işlemin iptaline ve davacının dava konusu işlem nedeniyle yoksun kaldığı
özlük ve parasal haklarının hak ediş tarihlerinden itibaren işletilecek yasal
faizi ile birlikte kendisine ödenmesine karar vermiştir.
ADAYLIK
İŞLEMLERİNİN SONLANDIRILMASINA İLİŞKİN İDARİ İŞLEMİN İPTALİ DAVASINDA AVUKATA
NASIL VEKALET VERİLİR ?
Adaylık işlemlerinin sonlandırılmasına ilişkin açılacak iptal davasında ilgili kişi avukat ile anlaşmış
ise avukatın bilgilerini alarak notere başvurur. Burada bilgilerin notere
verilmesi ve genel dava vekaletnamesi çıkartılmak istendiği iletilir.
Çıkartılan genel dava vekaletnamesi avukata verilir ve avukat bu vekaletname
ile birlikte mahkemeye başvurur ve tüm dava sürecini bu vekalet ile yürütür.
Adaylık işlemleri şekilde sonlandırılan adaylar Anayasal hakkı olan dava açma
hakkını kullanıp hakkını aramalıdırlar.