×
7068 SAYILI GENEL KOLLUK DİSİPLİN HÜKÜMLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN KABUL EDİLMESİNE DAİR KANUN KAPSAMINDA MESLEKTEN ÇIKARMA CEZASI
7068 SAYILI GENEL KOLLUK DİSİPLİN HÜKÜMLERİ HAKKINDA
KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN KABUL EDİLMESİNE DAİR KANUN KAPSAMINDA DİSİPLİN SUÇU VE CEZALARI

JANDARMA DİSİPLİN CEZASI İPTAL DAVASI

31.08.2021 tarihinde kabul edilen 7068 sayılı kanun ile “Genel Kolluk Disiplin Hükümleri” belirlenmiştir. Bu kanun ile; Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı personeline ilişkin disiplin cezaları ve disiplin soruşturma usulü ile ilgili hususlar belirlenmiştir. Türk Silhlı Kuvvetlerinde en hayati konuların başında disiplin gelmektedir. Bu açıdan disiplin konusunda alınan tedbirlerin diğer kurum ve kuruluşlara göre mahremiyet bakımından farklılıklar arz edeceği hususu göz önünde bulundurulmalıdır. Zira disiplin sağlanması muhafazası devam ettirilmesi Türk Silahlı Kuvvetlerinin vazifesini yerine getirebilmesi için olmazsa olmaz konulardır. Türk Silahlı Kuvvetlerinde yerleşmiş tanıma göre disiplinin en temel iki unsuru bulunmaktadır. Bunlar itaat ve astın üstün, hukukuna riayet etmektir. Dolayısıyla kanunun temel amacı Türk Silahlı Kuvvetlerindeki itaat hissini sağlamlaştırma ve hukuka uygun olarak hareket etmeye yönelik usul ve esasların belirlenmesi şeklinde de ifade edilebilir. 

DİSİPLİNSİZLİK NASIL OLUŞUR?

1-Türk Silahlı Kuvvetleri Disiplin Kanununda ayrıca hüküm bulunmayan hallerde disiplinsizliklerin kasten veya taksirle işlenebileceği belirtilmiştir. Disiplinsizliğin tanımında açıkça kasten işlenebileceği öngörülmüş ise bu disiplinsizliğin taksirle işlenmesi mümkün olmadığından kanun maddesindeki fıkra metninde bu kanunda ayrıca hüküm bulunmayan hallerde tabiri konularak bu konudaki karışıklığa mahal verilmemesi amaçlanmıştır. 

2-Herhangi bir fiilden dolayı hakkında adli kovuşturma veya soruşturma yapılan bir personel hakkında aynı fiilden dolayı disiplin soruşturması yapılabilir ve yapılan disiplin soruşturması sonunda gerek görülürse disiplin cezası verilebilir. Nitekim bir fiilin ceza hukukunda kapsamında suç teşkil etmesi ayrı bir şey disiplin hukuku bakımından ilgili idarenin tedbir alması gereken bir hal olarak nitelendirilmesi ayrı bir şeydir. Bu durumda örneğin yüz kızartıcı bir suçtan hakkında soruşturma yürütülen veya dava açılmış bir personel hakkında disiplin amirleri tarafından disiplin cezası verilebilmesine imkan sağlanmıştır. 

7068 SAYILI GENEL KOLLUK DİSİPLİN HÜKÜMLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN KABUL EDİLMESİNE DAİR KANUN KAPSAMINDA MESLEKTEN ÇIKARMA CEZASI

Meslekten çıkarma cezası personelin emniyet, jandarma ve sahil güvenlik teşkilatlarında bir daha çalıştırılmamak üzere meslekten çıkarılmasıdır.

7068 SAYILI GENEL KOLLUK DİSİPLİN HÜKÜMLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN KABUL EDİLMESİNE DAİR KANUN KAPSAMINDA MESLEKTEN ÇIKARMA CEZASINI GEREKTİREN DİSİPLİNSİZLİKLER NELERDİR?

-Görevin yerine getirilmesinde dil, ırk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din ve mezhep ayrımı yapmak veya personel arasında bu yolda ayrım yapıcı tutum ve davranışlarda bulunmak.
-Göreve çıkılmaması için propaganda yapmak, kışkırtmak, zorlamak, karar alınmasını sağlamak, alınan bu karara katılmak veya karar uyarınca göreve çıkmamak.
-Amir ya da üstlerinin icraatına karşı çıkmak ve bu hareketi toplu hale dönüştürerek görev yapılmasını ya da göreve çıkılmasını engellemek, buna katılmak, katılmaya tahrik ya da teşvik etmek.
-Yetkisini veya nüfuzunu kendisine veya başkalarına çıkar sağlamak amacıyla ya da kin ve dostluk gibi nedenlerle kötüye kullanmak.
-Hizmetle ilgili her türlü dosya, kayıt, resmi evrak veya belgeyi ya da örneklerini yetkisiz kişilere vermek, verilmesini emretmek, verilmesine göz yummak.
-Gizli tutulması zorunlu olan ve görev ile ilgili bulunan bilgi ve belgeleri görevli veya yetkili olmayan kişilere açıklamak.
-Muhafazası veya sevkiyle görevli olduğu şüpheli, sanık, tutuklu veya hükümlünün kaçmasına bilerek ve isteyerek imkân vermek.
-Bilerek ve isteyerek suç kanıtlarını yok etmek veya bunların yok olmasına neden olmak, kanıtları silmek, gizlemek, değiştirmek, bozmak veya bu fiillere yardımcı olmak.
-Devlet malı araç, gereç, hayvan, silah, mermi ve mühimmatı satmak veya mal edinmek, personel kimlik kartını, araç, gereç, hayvan, silah ve mühimmatı başkalarının kullanımına vermek.
-Kasıtlı olarak gerçek dışı rapor vermek veya tutanak düzenleyip imza etmek veya ettirmek.
-Görev sırasında yardım isteyen güvenlik görevlilerine haklı bir neden yokken yardımdan kaçınmak veya bildiği ya da gördüğü bir suçun izlenmesi ve suçlunun yakalanması için gerekli girişimde bulunmamak.
-Mesleğin saygınlığını zedeleyecek şekilde uygunsuz yerlere gitmek.
-Görev mahallinde veya görevli bulunduğu sırada alkollü içki içmek veya içilmesine göz yummak.
-Göreve sarhoş veya alkollü içki içtiği belli olacak biçimde gelmek.
-Resmi kıyafetle umuma açık yerlerde alkollü içki içmek veya resmi kıyafetli olarak gizlenemeyecek derecede sarhoş görünmek.
-Uyuşturucu maddeleri yapmak veya kullanmak, bunların yapılmasına, kullanılmasına, saklanmasına, nakledilmesine, yakalanacağı sırada ortadan kaldırılmasına, satılmasına veya satın alınmasına aracı olmak, kullanılmasını kolaylaştırmak ya da özendirmek.
-Kumar oynamak veya oynatmak, kumar oynatanlarla ilişki kurmak.
-Kaçakçılık yapmak veya kaçakçılarla ilişki kurmak.
-Geliri ile uygun sayılmayacak biçimde yaşadığı ve aşırı harcamada bulunduğu kanıtlanmış olmak ve bunun haklı kaynağını gösterememek.
14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile öngörülen grev yasağı kapsamına giren eylemlerde bulunmak.
-Devlet memurları tarafından yapılamayacağı 657 sayılı Kanunda belirtilen kazanç getirici faaliyetlerde bulunmak.
-Siyasi partilerin yararına veya zararına çalışmak ya da siyasal eylemlerde bulunmak, görevli olmaksızın siyasal amaçla yapılacak açık veya kapalı yer toplantılarına ya da gösteri yürüyüşlerine katılmak.
-İffetsizliği bilinen veya anlaşılmış olan bir kimse ile bilerek evlenmek ya da evlilik bağını devam ettirmek veya böyle bir kimseyi yanında bulundurmak ya da nikahsız olarak devamlı surette yaşamakta ısrar etmek.
-Kanuna aykırı olarak sendikalara üye olmak, sendikaların veya üyesi bulunmadıkları derneklerin yapacakları bilimsel, kültürel ve teknik nitelik taşımayan açık veya kapalı yer toplantılarına ya da gösteri yürüyüşlerine görevli olmaksızın katılmak, açık yer toplantı ve gösteri yürüyüşlerine resmi kıyafetli veya silahlı olarak katılmak ya da üyesi bulundukları derneklerin tüzüklerinde belirtilen amaçları dışındaki çalışmalarını veya bu nitelikteki toplantı ya da gösteri yürüyüşlerini düzenlemek veya bunlara katılmak.
-Görevde kullanılan telsiz, telefon haberleşmesini veya kurum içi iletişim sistemlerini kasıtlı olarak engellemek.
-Mesleğin onur ve saygınlığını zedeleyici veya amir ya da üstlerinin eylem ve işlemlerini olumsuz yönde eleştirici nitelikte tek başına veya topluca bildiri dağıtmak ya da basın, haber ajansları, radyo ve televizyon kurumları ve diğer iletişim kanalları vasıtasıyla kamuoyuna yönelik bilgi, yazı ve demeç vermek.
-Amir ya da üste karşı itaatsizliğe, mukavemete ya da fiilen taarruza tahrik ya da teşvik etmek.
-Menşei belli olmayan, bulundurulması ve taşınması yasak olan her çeşit silah, mühimmat ve benzerlerini bulundurmak.
-Hukuka aykırı olarak kişiler arasındaki haberleşmenin gizliliğini ihlal etmek, kişiler arasındaki haberleşme içeriklerini ifşa etmek, kişiler arasındaki aleni olmayan konuşmaları taraflardan herhangi birinin rızası olmaksızın kaydetmek, kişiler arasındaki aleni olmayan konuşmaların kaydedilmesi suretiyle elde edilen verileri ifşa etmek, kişilerin özel hayatının gizliliğini ihlal etmek, kişilerin özel hayatına ilişkin görüntü veya sesleri ifşa etmek, kişisel verileri kaydetmek, kişisel verileri bir başkasına vermek, yaymak veya ele geçirmek, kanunların belirlediği sürelerin geçmiş olmasına karşın verileri sistem içinde yok etmekle yükümlü olduğu halde bu görevini kasıtlı olarak yerine getirmemek, gerçeğin meydana çıkmasını engellemek amacıyla suç delillerini yok etmek, silmek, gizlemek, değiştirmek veya bozmak, sayılan fiilleri emir vererek yaptırmak.
-Yetkili olmadığı halde hukuka aykırı olarak elektronik ortamda veya bilgisayar loglarında kişisel verilerle ilgili sorgulama yapmak, bu şekilde elde edilen bilgileri paylaşmak veya yayın yoluyla duyurmak, log kayıtlarını değiştirmek veya silmek.
-Görevi gereği öğrendiği veya edindiği kişisel bilgi veya belgeleri yetkisiz kişilerle paylaşmak ya da basın ve yayın kuruluşlarına veya diğer iletişim kanallarına vermek.
-Bir kimseyle gayri tabii mukarenette bulunmak yahut bu fiili kendisine rızasıyla yaptırmak.
-Görevine, sosyal ve aile yaşantısına zarar verecek derecede menfaatine, içkiye, kumara ve benzeri kötü alışkanlıklara düşkün olmak.
-Üstlerine, aynı rütbedeki meslektaşları ile diğer mesai arkadaşlarına fiili tecavüzde bulunmak.
-Görevde kullanılan telsiz haberleşme araçlarıyla amir ya da üstleri hakkında olumsuz yönde eleştirici nitelikte konuşmalar yapmak.
-Dernek kurmak ya da spor dernekleri dışındaki derneklere üye olmak.
-Vakıf kurmak veya Bakanlıkça belirlenmiş vakıflardan başka vakıfların organlarında görev almak.
-Fuhşa teşvik eden, bunun yolunu kolaylaştıran ya da fuhuş için aracılık eden veya yer temin eden kişilerle bilerek ilişki kurmak.

DİSİPLİN AMİRLERİ TARAFINDAN VERİLEN CEZALARA İTİRAZ EDİLİR Mİ?

Disiplin amiri tarafından verilen cezaya karşı itirazın ne zaman nereye ve nasıl yapılacağı ile ne kadar süre içerisinde itiraz edilmesi gerektiği kanunda düzenlenmiştir. İtirazın cezayı veren disiplin amirinin bağlı olduğu bir üst disiplin amirine yapılması ve ispat bakımından da mutlaka yazılı olarak yapılması gerekir. Ceza alan personelin cezanın tebliğ edilmesinden itibaren on gün içinde itiraz dilekçesini hazırlayarak üst disiplin amirine iletmelidir. Ancak vali, Emniyet Genel Müdürü, Jandarma Genel Komutanı veya Sahil Güvenlik Komutanının doğrudan verdikleri disiplin cezalarına karşı Bakanlık Yüksek Disiplin Kuruluna itiraz edilir. İtiraz üzerine Kurulun verdiği karar kesindir. Kaymakamın doğrudan verdiği disiplin cezalarına karşı ise valiye itiraz edilir. 

DİSİPLİN CEZASI NE ZAMAN KESİNLEŞİR?

Disiplin amirleri tarafından verilen disiplin cezalarına karşı, cezanın tebliğ edilmesinden itibaren on gün içinde itiraz edilebilir. İtiraz, bir üst disiplin amirine yazılı olarak yapılır. Ancak vali, Emniyet Genel Müdürü, Jandarma Genel Komutanı veya Sahil Güvenlik Komutanının doğrudan verdikleri disiplin cezalarına karşı Bakanlık Yüksek disiplin Kuruluna itiraz edilir. İtiraz üzerine Kurulun verdiği karar kesindir. Kaymakamın doğrudan verdiği disiplin cezalarına karşı ise valiye itiraz edilir. Süresi içinde itiraz edilmeyen cezalar kesinleşir.

DİSİPLİN CEZALARINDA ZAMANŞIMI SÜRESİ NE KADARDIR?

 Disiplin kurullarında yapılan tahkikatlarda, fiilin disiplin amiri tarafından öğrenilmesinden itibaren altı ay ve her hâlde disiplin cezasını gerektiren fiil ve hâllerin işlendiği tarihten itibaren iki yıl geçtikten sonra disiplin cezası verilemez. Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezasını gerektirecek durumun oluştuğunun disiplin amirleri tarafından tespit edilmesinden itibaren bir yıl ve her hâlde disiplin cezasını gerektiren fiil ve hâllerin işlendiği tarihten itibaren beş yıl geçtikten sonra aynı sebeple yüksek disiplin kurulu tarafından ceza verilemez.

DİSİPLİN SORUŞTURMASINDA SAVUNMA SÜRESİ NE KADARDIR?

İsnat olunan hususlar ile savunma için verilen süre açıkça ve yazılı olarak ilgiliye bildirilir. Disiplin amirleri veya disiplin kurulları tarafından savunma alınmadan disiplin cezası verilemez. Disiplin amirince veya yetkili disiplin kurulu başkanı ya da görevlendireceği kurul üyelerinden biri tarafından ilgiliden savunma istenir. Savunma için verilen süre yedi günden az olamaz. Süresi içinde savunmasını yapmayan personel, savunma hakkından vazgeçmiş sayılır.

DİSİPLİN CEZASININ İPTALİ DAVALARINDA YETKİLİ VE GÖREVLİ MAHKEME NERESİDİR?

Yüksek disiplin kurulları tarafından verilen Silahlı Kuvvetlerden ayırma cezaları ile subay, astsubay, uzman erbaş ile sözleşmeli erbaş ve erler hakkında disiplin amirleri veya disiplin kurulları tarafından barış zamanında verilmiş olan aylıktan kesme, hizmet yerini terk etmeme ve oda hapsi cezalarına karşı artık Sivil İdare Mahkemesinde iptal davası açılabilir. Dava açma süresi, cezanın kesinleşmesinden itibaren başlar. Disiplin cezalarının iptali için açılacak ceza iptal davasında dava açma süresi kesinleşme tarihinden itibaren 60 gündür. Buradaki 60 günlük süreye tatil süreleri de dahildir. 60 gün, iş günü değildir. 60 günün sonu eğer tatil gününe denk geliyorsa tatilin bittiği ilk gün sonu, başvuru süresinin sonu olacaktır. Bu yüzden idare hukukunda sürelerin takibi çok önemlidir. Görevli Mahkeme İdare Mahkemesidir. 

MESLEKTEN ÇIKARMA DİSİPLİN CEZASININ İPTALİ DAVASINDA AVUKATA NASIL VEKALET VERİLİR ?

Meslekten çıkarma disiplin cezasının iptali davasında kişi avukat ile anlaşmış ise avukatın bilgilerini alarak notere başvurur. Burada bilgilerin notere verilmesi ve genel dava vekaletnamesi çıkartılmak istendiği iletilir. Çıkartılan genel dava vekaletnamesi avukata verilir ve avukat bu vekaletname ile birlikte mahkemeye başvurur ve tüm dava sürecini bu vekalet ile yürütür. Meslekten çıkarma disiplin cezası tesis edilen personel Anayasal hakkı olan dava açma hakkını kullanıp hakkını aramalıdır. 
Diğer Yazılar
İŞVERENİN HAZIRLAMASI GEREKLİ OLAN ÖZLÜK DOSYASI HAKKINDA
BOŞANMADA MAL REJİMİ DAVASI
BOŞANMA DAVASI
HİZMET TESPİT DAVASI
SORUŞTURMA İZNİNE İTİRAZ
İDARENİN HİZMET KUSURU NEDENİYLE TAZMİN SORUMLULUĞU
TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ PERSONELİNİN YARALANMA SEBEBİ İLE NAKDİ TAZMİNAT HAKKI
GÜVENLİK SOUŞTURMASININ OLUMSUZ SONUÇLANMASI NEDENİYLE SÖZLEŞME FESHİ
UZMAN ERBAŞLARIN UZMAN ÇAVUŞLUĞA TERFİ ETTİRİLMESİ DAVASI
UZMAN ERBAŞ OLUR RAPORU ALAMAYAN ADAYLARIN İZLEYEBİLECEĞİ HUKUKİ YOL
UZMAN ERBAŞ KANUNU KENDİNDEN İSTİFADE EDİLEMEME ANAYASA MAHKEMESİ İPTALİNİN HUKUKİ DEĞERLENDİRMESİ
SÖZLEŞMELİ ER VE ERBAŞLARIN ''90 (DOKSAN) GÜN ÜZERİNDE RAPOR ALINMASI'' SEBEBİ İLE SÖZLEŞMELERİNİN FESHİ
UZMAN ÇAVUŞLARIN ''90 (DOKSAN) GÜN ÜZERİNDE RAPOR ALINMASI'' SEBEBİ İLE SÖZLEŞMELERİNİN FESHİ
7068 SAYILI GENEL KOLLUK DİSİPLİN HÜKÜMLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN KABUL EDİLMESİNE DAİR KANUN KAPSAMINDA MESLEKTEN ÇIKARMA CEZASI
7068 SAYILI GENEL KOLLUK DİSİPLİN HÜKÜMLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN KABUL EDİLMESİNE DAİR KANUN KAPSAMINDA UZUN SÜRELİ DURDURMA CEZASI
7068 SAYILI GENEL KOLLUK DİSİPLİN HÜKÜMLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN KABUL EDİLMESİNE DAİR KANUN KAPSAMINDA KISA SÜRELİ DURDURMA CEZASI
7068 SAYILI GENEL KOLLUK DİSİPLİN HÜKÜMLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN KABUL EDİLMESİNE DAİR KANUN KAPSAMINDA AYLIKTAN KESME CEZASI
6413 SAYILI TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ DİSİPLİN KANUNU KAPSAMINDA SİLAHLI KUVVETLERDEN AYIRMA CEZASI
6413 SAYILI TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ DİSİPLİN KANUNU KAPSAMINDA HİZMETE KISA SÜRELİ DEVAM CEZASI
6413 SAYILI TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ DİSİPLİN KANUNU KAPSAMINDA HİZMET YERİNE TERK ETMEME CEZASI
6413 SAYILI TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ DİSİPLİN KANUNU KAPSAMINDA KINAMA DİSİPLİN CEZASI
6413 SAYILI TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ DİSİPLİN KANUNU KAPSAMINDA UYARMA DİSİPLİN CEZASI
6413 SAYILI TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ DİSİPLİN KANUNU KAPSAMINDA AYLIKTAN KESME CEZASI
UZMAN ERBAŞ KANUNU KENDİNDEN İSTİFADE EDİLEMEME ANAYASA MAHKEMESİ İPTALİNİN HUKUKİ DEĞERLENDİRMESİ
KENDİSİNDEN İSTİFADE EDİLEMEME SEBEBİ İLE SÖZLEŞMENİN FESHİ İDARİ İŞLEMİ
ATAMANIN İPTALİ DAVASI
SUBAY, ASTSUBAY, UZMAN ERBAŞ ile SÖZLEŞMELİ ERBAŞ ve ER ADAYLARININ SAĞLIK RAPORU NEDENİYLE ELENMESİ
UZMAN ERBAŞLAR BAKIMINDAN HARCIRAH DAVASI
SUBAY, ASTSUBAY VE UZMAN ERBAŞLAR BAKIMINDAN SİCİL İPTAL DAVASI
1632 SAYILI ASKERİ CEZA KANUNU KAPSAMINDA İTAATSİZLİKTE ISRAR EDENLERİN CEZASI
ALTAY HUKUK & DANIŞMANLIK Tüm Hakları Saklıdır. © 2022 Medyatör İnteraktif